Överbelastningsskador

Inom idrott och träning delar man upp skador i huvudsakligen två olika typer: akuta skador och överbelastningsskador. En akut skada är en som uppstår väldigt plötsligt och har nästan alltid en klar och uppenbar orsak. En överbelastningsskada är dock något som byggts upp under en längre tid och kan vara svårare att hitta orsaken till.

För att undvika överbelastningsskador gäller det att vara uppmärksam och lära känna sin egen kropp. När den säger emot på ett eller annat sätt gäller det att lyssna till den och förstå varför. Detta kan komma fram på väldigt många olika sätt och av många olika anledningar. Märker man gång på gång att det gör ont när man försöker göra en viss övning eller rörelse kan detta mycket väl utvecklas till en överbelastningsskada om man inte är försiktig. Ett tips är då att boka tid med en sjukgymnast som kan undersöka om det finns en underliggande anledning eller om det är något man behöver träna bort, och då även ge tips och förslag på bättre övningar.

Har man drabbats av en överbelastningsskada finns det olika behandlingar som kan hjälpa. Det beror så klart mycket på var skadan sitter och hur allvarlig den är. Till att börja med bör man försöka få en klinisk undersökning gjord så att behandlingen kan bättre anpassas den skada man har. Efter en undersökning kan det nämligen visa sig att orsaken till problemet kanske inte ens sitter där man har ont utan i anslutning till detta.

För att minska risken för överbelastningsskador är det rekommenderat att variera sin träning och inte öka belastningen eller intensiteten allt för snabbt. Man bör även vara noga med att värma upp ordentligt och inte träna under perioder man upplever smärta. Eller åtminstone inte träna de områden av kroppen som gör ont.